○種別 (必須): | □ | 先端技術科学教育部 (授業概要)
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○入学年度 (必須): | □ | 西暦 2008年 (平成 20年)
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○名称 (必須): | □ | (英) Design for Adapting the Environment Instead of the Peop (日) 人間適応工学特論 (読) にんげんてきおうこうがくとくろん
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○形態 (推奨): | 1. | 講義
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○コース (必須): | 1. | 2008/[徳島大学.先端技術科学教育部.環境創生工学専攻.エコシステム工学コース]/[博士後期課程]
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○担当教員 (必須): | 1. | 藤澤 正一郎
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○単位 (必須): | □ | 2
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○目的 (必須): | □ | (英) The objective of this lecture is to consider the role of assitive technology for the persons with disabilities living in the society and to learn on the development of assistive products in the view point of human factors and outcome measure in daily living with assistive products. (日) 障害者が社会生活をするための支援技術のあり方を考え,人間機能の諸特性に基づいた支援機器の開発技術や適合判定方法を修得する.
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○概要 (必須): | □ | (英) Assistive technology for a disabled individual living in the society. Human factors and R & D of assistive devices and services. Adapting the environment instead of the disabled people. Evaluation of appropriateness of assistive technology system for a person. (日) 障害者が健常者とともに社会生活をするために支援技術を解説し,それに必要な人間機能の諸特性を理解させ,その特性に適応する支援機器の開発技術や適合判定方法について論述する.
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○キーワード (推奨): | 1. | (英) assistive products (日) 福祉用具 (読) ふくしようぐ
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| 2. | (英) outcome measure (日) 適合判定 (読) てきごうはんてい
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| 3. | (英) persons with disability (日) 障害者 (読) しょうがいしゃ
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| 4. | 研究開発 (research and development)
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| 5. | 人間工学 (ergonomics)
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○先行科目 (推奨): |
○関連科目 (推奨): |
○要件 (任意): |
○注意 (任意): |
○目標 (必須): | 1. | (英) An expertise necessary to research and develop an actual assistive products is acquired. The method of outcome measure for assistive products will be mastered. (日) 実際の支援機器の研究開発を行うために必要な専門的知識を身につけ,その適合判定方法についても策定することができる.
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○計画 (必須): | 1. | (英) Guidance (日) ガイダンス:人間適応工学特論を学ぶ理由
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| 2. | (英) Human factors in physical view point (1) (日) 人間機能の諸特性について:生理学的観点
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| 3. | (英) Human factors in anatomical view point (2) (日) 人間機能の諸特性について:解剖学的観点
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| 4. | (英) Human factors in phychological view point (3) (日) 人間機能の諸特性について:心理学的観点
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| 5. | (英) Adapting the people to the environment (日) 人間が環境に合わせる社会
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| 6. | (英) Adapting the environment insted of the people (日) 環境が人間に合わせる社会
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| 7. | (英) Physical impairment and daily living support (日) 運動機能障害と生活環境
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| 8. | (英) Sensory impairment and daily living support (日) 感覚機能障害と生活環境
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| 9. | (英) Intellectual impairment and daily living support (日) 知的機能障害と生活環境
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| 10. | (英) R&D of assistive products and ergonomic approach (1) (日) 支援機器の設計と人間工学的アプローチ(その1)
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| 11. | (英) R&D of assistive products and ergonomic approach (2) (日) 支援機器の設計と人間工学的アプローチ(その2)
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| 12. | (英) R&D of assistive products based on daily living (1) (日) 支援機器開発の実際(その1)
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| 13. | (英) R&D of assistive products based on daily living (2) (日) 支援機器開発の実際(その2)
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| 14. | (英) Outcome measure of assistive products (1) (日) 支援機器の評価法(その1)
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| 15. | (英) Outcome measure of assistive products (2) (日) 支援機器の評価法(その2)
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○評価 (必須): | □ | (英) Results will be evaluated through the lecture and reports submitted after each lesson. (日) 授業内容とレポートによって評価する.
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○再評価 (必須): |
○対象学生 (任意): |
○教科書 (必須): | 1. | (英) To be introduced in th class (日) 授業中で紹介する.
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○参考資料 (推奨): |
○URL (任意): |
○連絡先 (推奨): | 1. | 藤澤 正一郎
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○科目コード (推奨): |
○備考 (任意): |