『徳島大学 教育・研究者情報データベース (EDB)』---[学外] /
ID: Pass:

登録内容 (EID=335824)

EID=335824EID:335824, Map:0, LastModified:2021年1月25日(月) 20:41:06, Operator:[大家 隆弘], Avail:TRUE, Censor:0, Owner:[山中 英生], Read:継承, Write:継承, Delete:継承.
種別 (必須): 学術論文 (審査論文) [継承]
言語 (必須): 日本語 [継承]
招待 (推奨):
審査 (推奨): Peer Review [継承]
カテゴリ (推奨):
共著種別 (推奨):
学究種別 (推奨):
組織 (推奨): 1.徳島大学.理工学部.理工学科.社会基盤デザインコース (2016年4月1日〜) [継承]
著者 (必須): 1.山中 英生 ([徳島大学.大学院社会産業理工学研究部.理工学域.社会基盤デザイン系.地域環境分野]/[徳島大学.理工学部.理工学科.社会基盤デザインコース.地域環境講座])
役割 (任意):
貢献度 (任意):
学籍番号 (推奨):
[継承]
2. (英) Keigo Nagamatu (日) 永松 啓伍 (読) ながまつ けいご
役割 (任意):
貢献度 (任意):
学籍番号 (推奨):
[継承]
3. (英) HIroaki Yoshioka (日) 吉岡 宏晃 (読) よしおか ひろあき
役割 (任意):
貢献度 (任意):
学籍番号 (推奨):
[継承]
題名 (必須): (英) SAFETY EVALUATION OF BICYCLE DIRECTION CONTROL SYSTEM AT SMALL JUNCTIONS USING DRIVING SIMULATOR EXPERIMENTS  (日) ドライビングシミュレータを用いた細街路交差点での自転車通行方向の安全性評価   [継承]
副題 (任意):
要約 (任意): (英) The ratio of bicycles accidents at small junctions in Japan is about 50%, and 60% of them are crossing accidents. According to the previous studies, a large part of left turning and straight crossing accidents is the crash with bicycles running right side of roads, but a large part of right turning accidents is the crash with bicycles running left side. The reason of the phenomena is considered that the regularization that bicycles run in both direction almost of small junctions in Japan. The aim of study is to evaluate the danger of bicycle direction control system which permits the both way cycling at small junctions. By employing the virtual experiment of crossing accidents using driving simulator, the effects on the safety are found from the viewpoints of drivers sense and TTC index. by the direction control of left side cycling compared with both way cycling system.  (日) 自転車事故は全事故の2割を占め,その約5割が無信号交差点で発生し,自動車と自転車が交差する出会い頭事故がそのうちの6割を占める.既存研究によると,無信号交差点での自動車の直進・左折時には左側からの自転車との事故割合が高いが,右折時には右側からの自転車との割合が高くなることが分かっている.その原因として,ドライバーにとって両方向から現れる自転車への注視が困難であることが考えられる.本研究では,細街路交差点において両側通行の危険性を明らかにすることを目的とした.ドライビングシミュレータを用いて自転車との出会い頭事故を再現した実験により,両側通行を認めるパターンで2台の自転車が出現する場合,左側通行のみの2台の自転車が出現する場合に比べて,TTC,危険感などで安全性に劣ることが明らかになった.   [継承]
キーワード (推奨): 1. (英) small junctions (日) (読) [継承]
2. (英) bicycle and vehicle accidents (日) (読) [継承]
3. (英) driving simulator (日) (読) [継承]
4. (英) safety evaluation (日) (読) [継承]
発行所 (推奨): 社団法人 土木學會 [継承]
誌名 (必須): 土木学会論文集D3(土木計画学) ([社団法人 土木學會])
(eISSN: 2185-6540)

ISSN (任意): 2185-6540
ISSN: 2185-6540 (eISSN: 2185-6540)
Title: 土木学会論文集D3(土木計画学)
Supplier: 公益社団法人 土木学会
Publisher: Japan Society of Civil Engineers
 (J-STAGE  (CrossRef (No Scopus information.)
[継承]
[継承]
(必須): 73 [継承]
(必須): 5 [継承]
(必須): I_705 I_710 [継承]
都市 (任意):
年月日 (必須): 西暦 2017年 99月 末日 (平成 29年 99月 末日) [継承]
URL (任意): https://ci.nii.ac.jp/naid/130006286651/ [継承]
DOI (任意): 10.2208/jscejipm.73.I_705    (→Scopusで検索) [継承]
PMID (任意):
NAID (任意): 130006286651 [継承]
WOS (任意):
Scopus (任意):
機関リポジトリ : 112913 [継承]
評価値 (任意):
被引用数 (任意):
指導教員 (推奨):
備考 (任意):

標準的な表示

和文冊子 ● 山中 英生, 永松 啓伍, 吉岡 宏晃 : ドライビングシミュレータを用いた細街路交差点での自転車通行方向の安全性評価, 土木学会論文集D3(土木計画学), Vol.73, No.5, I_705-I_710, 2017年.
欧文冊子 ● (名) Yamanaka, Nagamatu Keigo and Yoshioka HIroaki : SAFETY EVALUATION OF BICYCLE DIRECTION CONTROL SYSTEM AT SMALL JUNCTIONS USING DRIVING SIMULATOR EXPERIMENTS, Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management), Vol.73, No.5, I_705-I_710, 2017.

関連情報

Number of session users = 0, LA = 1.41, Max(EID) = 382748, Max(EOID) = 1022230.