徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: [桑村 由美]/[田村 綾子]/[市原 多香子]/[南川 貴子]/[森本 忠興]/臨地実習における学習内容に対する学生の到達度の認識/[JNI : The Journal of Nursing Investigation]

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
84117
EOID
677044
Map
0
LastModified
2013年1月29日(火) 13:13:04
Operator
松井 栄里
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
桑村 由美
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(審査論文)
言語 必須 日本語
招待 推奨
審査 推奨 Peer Review
カテゴリ 推奨
共著種別 推奨
学究種別 推奨
組織 推奨
  1. 徳島大学.医学部.保健学科.看護学専攻.成人·高齢者看護学講座
著者 必須
  1. 桑村 由美([徳島大学.大学院医歯薬学研究部.保健科学域.保健科学部門.看護学系.女性の健康支援看護学])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  2. 田村 綾子([徳島大学.大学院医歯薬学研究部.保健科学域.保健科学部門.看護学系.療養回復ケア看護学]/[徳島大学.医学部.保健学科.看護学専攻.成人·高齢者看護学講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  3. 市原 多香子
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  4. 南川 貴子([徳島大学.大学院医歯薬学研究部.保健科学域.保健科学部門.看護学系.療養回復ケア看護学]/[徳島大学.医学部.保健学科.看護学専攻.成人·高齢者看護学講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  5. 森本 忠興
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) Self-evaluation Study of Nursing Students' Recognition of Their Degree of Achievement of Educational Goals in Clinical Practice

(日) 臨地実習における学習内容に対する学生の到達度の認識

副題 任意

(日) -臨地実習開始前,中,後における自己評価の変化の分析から-

要約 任意

(英) Objective: The purpose of this study was to :assess the nursing students' recognition of their achievement of their educational goals in clinical practice ;and discuss the clinical teaching interventions of nursing education by means of self-evaluation for the students at a 3-year nursing junior college. Methods: We used the self-evaluation questionnaire (62 questions). Self-evaluation was performed three times: the first was before clinical practice (hereinafter first evaluation), at the middle point of clinical practice (middle evaluation) and after the clinical practice (final evaluation). Results: 1. There ware 2patterns in self-evaluation scores. One was rise, and the other was not rise by comparison between first evaluation and final evaluation. 2. Only 7 scores were improved among 62 questions.They were classified cognitive domain, and they were recognized by the nursing students to be achieved of their educational goals. 3. In the final evaluation there were 14 items for which they had not achieved their educational goals. They were the following items: comparing their clinical practice experience with nursing theory, performing clinical practice while thinking about the nature of nursing and using communication skills, and the process of nursing diagnosis. Conclusions: Nursing students need educational intervention. That is, they need teachers to teach them, or to think with them, how to use the nursing process to overcome patients' problems in each clinical situation by means of communication skills. It is also important to make effective use of conferences at school to so that student's can shore experiences.

(日) 臨地実習指導における教育的な介入への示唆を得ることを目的に,3年課程短期大学3年次学生を対象に,臨地実習開始前·中期·終了後に,国立大学医療技術短期大学部看護学科協議会臨地実習委員会Aグループが作成した「臨地実習固有の学習内容」を用いて,学生の臨地実習固有の学習内容に対する到達度の認識について,調査を行った.その結果,以下の結果が得られた. ① 自己評価得点は,実習開始前と比べて終了時に自己評価が有意に上昇したもの(以下上昇群)と,上昇しなかったもの(非上昇群)の2群に大きく分類できた. ② 上昇群のうち,段階的に評価が上昇した項目は7項目であった. ③ 学生は,認知領域は高く自己評価し,学習内容に到達したと認識していた. ④ 学生は14項目は終了時に至っても,到達レベルに達していないと自己評価しており,それらの項目は,コミュニケーションや看護過程,理論との照合など看護を深める取り組みに関する内容であった. 以上のことから,教育的な介入として,学生がコミュニケーション技術を有効に用いながら,看護過程を展開し,看護実践を深めることができるように,カンファレンスを有効に活用し,場面を捉えて,学生の学習状況にあわせて,丁寧に指導を行うことが必要であると考えられた.学年進行に伴う到達レベルの詳細な明示など,学生の成長を長期的な視点に立って支援することの必要性が示唆された.

キーワード 推奨
  1. 自己評価(self-evaluation)
  2. 臨地実習(clinical practice)
  3. 看護教育(nursing education)
  4. 到達度(achievement of educational goals)
  5. 看護学生(nursing students)
発行所 推奨 徳島大学.医学部.保健学科
誌名 必須 JNI : The Journal of Nursing Investigation([徳島大学.医学部])
(pISSN: 1348-3722)
ISSN 任意 1348-3722
ISSN: 1348-3722 (pISSN: 1348-3722)
Title: JNI : the journal of nursing investigation
Supplier: 徳島大学
 (Webcat Plus  (医中誌Web (No Scopus information.)
必須 2
必須 1
必須 7 15
都市 任意
年月日 必須 2004年 3月 初日
URL 任意 http://ci.nii.ac.jp/naid/40006297925/
DOI 任意
PMID 任意
NAID 任意 40006297925
WOS 任意
Scopus 任意
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
備考 任意