徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: [片岡 啓一]/音楽(科)教育学の構造についてー山本文茂氏の見解に関する再考察ー/[徳島大学総合科学部人間社会文化研究]

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
67377
EOID
1034891
Map
0
LastModified
2022年5月5日(木) 19:50:08
Operator
[ADMIN]
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
[学科長]/[徳島大学.総合科学部.人間文化学科]
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(紀要その他)
言語 必須 日本語
招待 推奨
審査 推奨
カテゴリ 推奨
共著種別 推奨
学究種別 推奨
組織 推奨
  1. 徳島大学.総合科学部.人間社会学科(1993年4月1日〜)
著者 必須
  1. 片岡 啓一
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) On the Structure of Music-Pedagogy (as Subject in School) -A Second Study of the Opinion of Mr. Humishige YAMAMOTO-

(日) 音楽(科)教育学の構造についてー山本文茂氏の見解に関する再考察ー

副題 任意
要約 任意

(日) Previously,I wrote a paper"音楽科教育学の構造について-山本文茂氏の見解をめぐって"(Journal of the Faculty of Integrated Arts and Sciences,The University of Tokushima,Humanities,Tokushima,Japan pp.63-75 1992). In the paper, I investigated Mr.Yamamoto's structure-diagram of music-pedagogy (as subject in school),and compared itwith one of myself. Through the study,I could confirm that the opinion of Mr.Yamamoto was very persuasive and it would be a very important theoretical-base for thefuture development of this learning,and my previous opinion corresponded to Mr.Yamamoto's one in many respects.After that,the book "音楽教育研究の方法と分野"written by Mr. Yamamoto was publishedon the 25th of October in 1992,which showed the compilation of his study about theproblems for the construction of music-pedagogy (as subject in school). The contents ofthis book are very much similar to his opinion which I investigated in the study "音楽科教育学の構造について-山本文茂氏の見解をめぐって", and they are more detailed, morewell organized and can be more clearly understood than his previous studies.In this paper,I investigated the contents of the book adjusting the focus of his construction-diagram of music-pedagogy (as subject in school), and I showed my tentative plan onthe construction-diagram of music-pedagogy ( as subject in school).My plan is fundamentally one which follows Mr.Yamamoto's opinion,but I think thatit is more organized and it has a more dynamic image than his structure-diagram.However,as my construction-diagram is written in the form of a plane figure,I shouldlike to construct the diagram in the form of a three-dimensional picture.

キーワード 推奨
  1. (英) Humishige YAMAMOTO / (日) 山本 文茂 / (読) やまもと ふみしげ
  2. (英) music-pedagogy(as subject in school) / (日) 音楽(科)教育学 / (読) おんがくかきょういくがく
  3. (英) structure / (日) 構造 / (読) こうぞう
発行所 推奨 徳島大学
誌名 必須 徳島大学総合科学部人間社会文化研究([徳島大学.総合科学部])
(pISSN: 0919-9411, eISSN: 2433-3468)
ISSN 任意 0919-9411
ISSN: 0919-9411 (pISSN: 0919-9411)
Title: 徳島大学総合科学部人間社会文化研究
Supplier: 徳島大学
 (Webcat Plus (No Scopus information.)
必須 3
必須 ---
必須 113 125
都市 任意 徳島(Tokushima/[日本国])
年月日 必須 1996年 2月 20日
URL 任意 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001009300/
DOI 任意
PMID 任意
CRID 任意 1050845762393761792
NAID 110001009300
WOS 任意
Scopus 任意
機関リポジトリ 15572
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
備考 任意