徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: [梅原 英裕]/[武田 知也]/Yoshida Leona/Matsuura Kanae/Okumura-Fujita Mika/Tominaga Ryuta/Abe Yasuko/Masuda Tarishi/[山田 直輝]/[沼田 周助]/Effects of group therapy on jumping to conclusion bias in adolescents with autism spectrum disorder: An exploratory study./[The Journal of Medical Investigation : JMI]

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
398085
EOID
1091290
Map
0
LastModified
2023年9月20日(水) 10:42:26
Operator
新見 優子
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
梅原 英裕
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(審査論文)
言語 必須 英語
招待 推奨
審査 推奨
カテゴリ 推奨
共著種別 推奨
学究種別 推奨
組織 推奨
著者 必須
  1. 梅原 英裕([徳島大学.大学院医歯薬学研究部.医学域.先端医学教育研究プロジェクト]/[徳島大学.大学院医歯薬学研究部.医学域.医科学部門.内科系.精神医学]/[徳島大学.病院.診療科.脳·神経·精神科.精神科神経科])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  2. 武田 知也
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  3. (英) Yoshida Leona
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  4. (英) Matsuura Kanae
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  5. (英) Okumura-Fujita Mika
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  6. (英) Tominaga Ryuta
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  7. (英) Abe Yasuko
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  8. (英) Masuda Tarishi
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  9. 山田 直輝([徳島大学.病院.先端医療開発研究プロジェクト]/[徳島大学.病院.診療科.脳·神経·精神科.精神科神経科])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨 ****
  10. 沼田 周助([徳島大学.大学院医歯薬学研究部.医学域.医科学部門.内科系.精神医学]/[徳島大学.病院.診療科.脳·神経·精神科.精神科神経科])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) Effects of group therapy on jumping to conclusion bias in adolescents with autism spectrum disorder: An exploratory study.

副題 任意
要約 任意

(英) Jumping to conclusion (JTC)-a cognitive bias in thinking processes-leads to drawing conclusions based on little information, and could be related to psychosis and paranoia. While it has recently been pointed out that it could accompany the autism spectrum disorder (ASD), no interventions targeting this bias in adolescents with ASD have been reported. Therefore, this exploratory study investigated the effects of a group social cognition program on JTC bias in adolescents with ASD. Group rehabilitation using social cognition and interaction training (SCIT) was conducted for 12- to 18-year-old adolescents with ASD. An SCIT program comprehensively targets social cognitive functions, including interventions for JTC bias, and examines changes before and after the SCIT intervention, social cognitive functioning tasks, and subjective quality of life (QOL). Thirteen adolescents with ASD participated in this program ; 10 (76.9%) stayed through it. The proportion of participants with JTC bias decreased significantly before and after SCIT (before : 7/10 ; after : 1/10 ; p = 0.041), and subjective QOL increased significantly (p=0.014). The results show that a group social cognition program with a JTC bias approach improves the JTC bias and increases subjective QOL in adolescents with ASD. J. Med. Invest. 70 : 115-122, February, 2023.

キーワード 推奨
  1. (英) Humans
  2. (英) Adolescent
  3. (英) Child
  4. (英) Quality of Life
  5. (英) Autism Spectrum Disorder
  6. (英) Cognition
  7. (英) Psychotherapy, Group
発行所 推奨
誌名 必須 The Journal of Medical Investigation : JMI([徳島大学.医学部])
(pISSN: 1343-1420, eISSN: 1349-6867)
ISSN 任意 1349-6867
ISSN: 1343-1420 (pISSN: 1343-1420, eISSN: 1349-6867)
Title: The journal of medical investigation : JMI
Title(ISO): J Med Invest
Supplier: 徳島大学
Publisher: University of Tokushima
 (NLM Catalog  (Webcat Plus  (医中誌Web  (J-STAGE  (Scopus  (CrossRef (Scopus information is found. [need login])
必須 70
必須 1.2
必須 115 122
都市 任意
年月日 必須 2023年 2月 初日
URL 任意
DOI 任意 10.2152/jmi.70.115    (→Scopusで検索)
PMID 任意 37164706    (→Scopusで検索)
CRID 任意
WOS 任意
Scopus 任意 2-s2.0-85158825245
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
備考 任意
  1. (英) Article.ELocationID: 10.2152/jmi.70.115

  2. (英) Article.PublicationTypeList.PublicationType: Journal Article

  3. (英) KeywordList.Keyword: adolescent

  4. (英) KeywordList.Keyword: autism spectrum disorder

  5. (英) KeywordList.Keyword: jumping to conclusion

  6. (英) KeywordList.Keyword: social cognition and interaction training