徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: 矢野 里奈/[谷岡 広樹]/[松浦 健二]/[佐野 雅彦]/[上田 哲史]/Quantitative Measurement and Analysis to Computational Thinking for Elementary Schools in Japan/Information Engineering Express, IIAI International Journal Series/[谷岡 広樹]

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
383652
EOID
1033671
Map
0
LastModified
2022年4月17日(日) 17:33:23
Operator
大家 隆弘
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
谷岡 広樹
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(審査論文)
言語 必須 英語
招待 推奨 招待
審査 推奨 Peer Review
カテゴリ 推奨 研究
共著種別 推奨 学内共著(徳島大学内研究者との共同研究 (学外研究者を含まない))
学究種別 推奨 修士課程学生による研究報告
組織 推奨
  1. 徳島大学
著者 必須
  1. (英) Yano Rina / (日) 矢野 里奈 / (読) やの りな
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨 ****
  2. 谷岡 広樹([徳島大学.情報センター]/[徳島大学.工学部.知能情報工学科]/[徳島大学.創成科学研究科.理工学専攻]/[徳島大学.デザイン型AI教育研究センター])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  3. 松浦 健二([徳島大学.情報センター]/[徳島大学.理工学部.理工学科.知能情報コース.情報工学講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  4. 佐野 雅彦([徳島大学.情報センター]/[徳島大学.理工学部.理工学科.知能情報コース.情報工学講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  5. 上田 哲史([徳島大学.情報センター]/[徳島大学.理工学部.理工学科.知能情報コース.情報工学講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) Quantitative Measurement and Analysis to Computational Thinking for Elementary Schools in Japan

副題 任意
要約 任意

(英) In Japan, programming education has been made compulsory in elementary schools since 2020. The Programming Education Guide (GPE) explains the purpose of programming education and the abilities that can be fostered through programming education. In addition, the Portal Site for Programming Education Focusing on Elementary Schools introduces various examples of programming education. However, there is little information measuring whether programming classes are effective in improving OTWP (Objective Thinking as a Way of Programming) abilities based on CT (Computational Thinking), except for reports of improvement after simple statistical analysis. Therefore, we prepared 30 CT questions, 12 basic and 18 applied, for the CT test considering four key techniques, decomposition, pattern recognition, abstraction, and algorithms, of which 14 questions were pre-test and seven questions were assessment test. In the experiment, 18 elementary school students from grades 1st to 6th were given a short workshop only once, and the analysis of the effect was done statistically, considering their habituation to the problems. The results of the experiment showed that there was no effect of the one-time workshop, unlike other reports of improvement that used simple statistical methods. It became clear that the CT ability was not improved by the short education. On the other hand, a new finding is that females may be inferior to males in three techniques: decomposition, algorithm, and abstraction.

キーワード 推奨
  1. (英) Programming education
  2. (英) Computational thinking
  3. (英) Learning analytics
発行所 推奨 (英) International Institute of Applied Informatics
誌名 必須 (英) Information Engineering Express, IIAI International Journal Series
ISSN 任意
必須 8
必須 1, IEE658
必須 1 17
都市 任意
年月日 必須 2022年 4月 11日
URL 任意 https://www.iaiai.org/journals/index.php/IEE/article/view/658
DOI 任意 10.52731/iee.v8.i1.658    (→Scopusで検索)
PMID 任意
CRID 任意
WOS 任意
Scopus 任意
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
  1. 谷岡 広樹([徳島大学.情報センター]/[徳島大学.工学部.知能情報工学科]/[徳島大学.創成科学研究科.理工学専攻]/[徳島大学.デザイン型AI教育研究センター])
備考 任意
  1. (英) 18H03344, 18K11572