徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: [山中 英生]/溝口 諒/永松 啓伍/ドライビングシミュレータを用いた信号交差点左折時の自転車安全対策の評価実験/[土木学会論文集D3(土木計画学)]

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
335826
EOID
999068
Map
0
LastModified
2021年1月25日(月) 20:41:33
Operator
大家 隆弘
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
山中 英生
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(審査論文)
言語 必須 日本語
招待 推奨
審査 推奨 Peer Review
カテゴリ 推奨
共著種別 推奨
学究種別 推奨
組織 推奨
  1. 徳島大学.理工学部.理工学科.社会基盤デザインコース(2016年4月1日〜)
著者 必須
  1. 山中 英生([徳島大学.大学院社会産業理工学研究部.理工学域.社会基盤デザイン系.地域環境分野]/[徳島大学.理工学部.理工学科.社会基盤デザインコース.地域環境講座])
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  2. (英) Mizoguchi Ryo / (日) 溝口 諒
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
  3. (英) Nagamatu Keigo / (日) 永松 啓伍 / (読) ながまつ けいご
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) EVALUATION OF THE BICYCLE SAFETY TREATMENTS OF LEFT-TURNING VEHICLES AT SIGNALIZED INTERSECTIONS USING DRIVING SIMULATOR

(日) ドライビングシミュレータを用いた信号交差点左折時の自転車安全対策の評価実験

副題 任意
要約 任意

(英) Around 70% of bicycle accidents in Japan occur at intersections. At signalized intersections, 60% of bicycle accidents are crashes with left or right turn vehicles. The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) and the National Police Agency (NPA) published “Guideline for creating a safe and comfortable bicycle friendly environment” on November 29th, 2012. This guideline mentioned basic strategy of the layout of intersections to consider the prevention of crashes of cycling on carriage way and vehicles turning left. In order to promote bicycle friendly streets, it becomes important to design intersections especially safe for the bicycles to left-turning vehicles in Japan. The aim of this study is to evaluate the bicycle safety treatments for left-turning vehicles at signalized intersections by employing the experiments in virtual reality of driving and cycling simulator. Comparing with junction layouts; segregation policy and mixture policy from viewpoints of vehicle and bicycle behavior, safety sense, and TTC, it is found that the mixture policy is safer but has disadvantage for keeping cyclists' safety sense to the vehicles.

(日) 自転車事故の約7割が交差点で発生しており,信号交差点では自動車右左折時の巻き込み事故がその約6割を占めている.平成24年度の「安全で快適な自転車利用環境創出ガイドライン」では自転車直進時の左折巻き込み防止のための交差点レイアウトを示している.今後自転車通行帯整備にあたっては,直進自転車と左折車の安全性を考慮した交差点処理方法が重要と考えられる.本研究では,信号交差点における車道走行の自転車を考慮した安全施策の評価を目的としている.施策として「分離方式」「混在方式」の2パターンをとりあげ,協調型ドライビングシミュレータを用いた実験により自転車と自動車の挙動,被験者の不安感を分析した.この結果,混在方式が安全性の面で優れているが,利用者の不安感の面では課題を残していることが明らかになった.

キーワード 推奨
  1. (英) intersection design
  2. (英) bicycle
  3. (英) left turn conflict
  4. (英) driving simulator experiments
発行所 推奨 社団法人 土木學會
誌名 必須 土木学会論文集D3(土木計画学)([社団法人 土木學會])
(eISSN: 2185-6540)
ISSN 任意 2185-6540
ISSN: 2185-6540 (eISSN: 2185-6540)
Title: 土木学会論文集D3(土木計画学)
Supplier: 公益社団法人 土木学会
Publisher: Japan Society of Civil Engineers
 (J-STAGE  (CrossRef (No Scopus information.)
必須 73
必須 5
必須 I_717 I_722
都市 任意
年月日 必須 2017年 99月 末日
URL 任意 https://ci.nii.ac.jp/naid/130006286654/
DOI 任意 10.2208/jscejipm.73.I_717    (→Scopusで検索)
PMID 任意
NAID 任意 130006286654
WOS 任意
Scopus 任意
機関リポジトリ 112915
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
備考 任意