徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

徳島大学ウェブサイトへのリンク

著作: [原田 健太郎]/大学での知識の生産・整理・伝達に関する研究 -日本における研究動向のレビュー-/大学論集

ヘルプを読む

「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)

  • 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.

この情報をEDB閲覧画面で開く

EID
246474
EOID
836321
Map
0
LastModified
2016年9月12日(月) 11:27:28
Operator
三木 ちひろ
Avail
TRUE
Censor
0
Owner
室長/[徳島大学.インスティトゥーショナル・リサーチ室]
Read
継承
Write
継承
Delete
継承
種別 必須 学術論文(審査論文)
言語 必須 日本語
招待 推奨
審査 推奨 Peer Review
カテゴリ 推奨 研究
共著種別 推奨
学究種別 推奨
組織 推奨
  1. 評価情報分析センター(2006年4月1日〜2014年3月31日)
著者 必須
  1. 原田 健太郎
    役割 任意
    貢献度 任意
    学籍番号 推奨
題名 必須

(英) Studies on Acquisition, Order, and Transmission of Knowledge in Universities; Review of studies on Knowledge activities in Japan

(日) 大学での知識の生産・整理・伝達に関する研究 -日本における研究動向のレビュー-

副題 任意
要約 任意

(英) For a long time, it has been said that the sociology of science plays an important role in the sociology of education, but not enough has been done to integrate these fields (the sociology of science and the sociology of education) in Japan to date (Arimoto, 1991; Arimoto, 2003).Therefore the purpose of this article is to review the literature of the "sociology of science"-based approach within the sociology of education, and to clarify the research task of the "sociology of science"-based approach within the sociology of education.Within sociology of education, pioneer studies written by those with a "sociology of science"-based approach, were studies of nepotism in Japanese universities (gakubatsu kenkyu). Later, some studies tried to integrate the sociology of science with the sociology of education. These studies dealt with theories and methodologies in the sociology of science: for example, scientific productivity, the Matthew effect, consensus, and citation analysis.Universities have two missions - research and teaching. In research, the academic profession acquires knowledge. In teaching, the academic profession transmits knowledge. So far, many studies in the "sociology of science"-based approach have only examined knowledge associated with research. However, the knowledge associated with teaching has not been fully analyzed. Henceforth, the study of knowledge in teaching should also be important to the "sociology of science"-based approach.

キーワード 推奨
発行所 推奨 (日) 広島大学高等教育研究開発センター
誌名 必須 (日) 大学論集
ISSN 任意 0302-0142
ISSN: 0302-0142 (pISSN: 0302-0142)
Title: 大学論集
Supplier: 広島大学
 (Webcat Plus (No Scopus information.)
必須 43
必須 ---
必須 239 254
都市 任意
年月日 必須 2012年 3月 末日
URL 任意 http://ci.nii.ac.jp/naid/110009322383/
DOI 任意
PMID 任意
NAID 任意 110009322383
WOS 任意
Scopus 任意
評価値 任意
被引用数 任意
指導教員 推奨
備考 任意