徳島大学 教育・研究者情報データベース(EDB)

Education and Research Database (EDB), Tokushima University

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授業概要: 2007/科学技術論

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EID
149928
EOID
371969
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0
LastModified
2007年12月26日(水) 18:37:39
Operator
大家 隆弘
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TRUE
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河村 保彦
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種別 必須 先端技術科学教育部 (授業概要)
入学年度 必須 西暦 2007年 (平成 19年)
名称 必須 (英) Science and Technology Studies / (日) 科学技術論 / (読) かがくぎじゅつろん
形態 推奨
  1. 講義
コース 必須
  1. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.知的力学システム工学専攻.建設創造システム工学コース]/[博士後期課程]
  2. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.知的力学システム工学専攻.機械創造システム工学コース]/[博士後期課程]
  3. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.環境創生工学専攻.化学機能創生コース]/[博士後期課程]
  4. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.環境創生工学専攻.生命テクノサイエンスコース]/[博士後期課程]
  5. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.環境創生工学専攻.エコシステム工学コース]/[博士後期課程]
  6. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.システム創生工学専攻.電気電子創生工学コース]/[博士後期課程]
  7. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.システム創生工学専攻.知能情報システム工学コース]/[博士後期課程]
  8. 2007/[徳島大学.先端技術科学教育部.システム創生工学専攻.光システム工学コース]/[博士後期課程]
担当教員 必須
  1. 後藤 邦夫([桃山学院大学])
    肩書 任意 非常勤講師([教職員.教員]/[非常勤])
単位 必須
目的 必須

(英) Students are expected to learn the minimum essentials of science and technology studies and their functions in contemporary society.

(日) 受講者には,科学技術論の概要と現代社会におけるその機能について,必要な知識を学ぶことが期待される.

概要 必須

(英) Science and technology studies deal with science and technology research and its outcomes by means of various methods of social sciences and humanities. They have emerged in 1930s when social importance of science and technology became evident. Since 1970s, the science and technology studies have developed as mission oriented learning for government policy, business administrations and civic activity. In the first half of this lecture, the outline of the science technology studies is given. The involved topics are philosophy, history, sociology, and economics of science and technology.

(日) 科学技術論は,科学技術に関する研究活動と成果について,社会科学や人文学の多様な領域の知識を用いて行う研究である.科学技術の社会的重要性が明らかになった1930年代に新たな学問分野として登場し,とくに1970年代以降,国の政策,企業経営,市民生活など多くの分野に影響を与えている. この講義の前半では,科学の哲学的分析,科学技術史研究,科学技術の社会学科学技術と経済などの概要を与える.後半では,主として1970年代以降の具体的な事例によって,科学技術論の役割を示す.

キーワード 推奨
先行科目 推奨
関連科目 推奨
要件 任意
注意 任意
目標 必須
  1. (英) Understanding of the minimum essentials of the science and technology studies

    (日) 科学技術論の内容の理解

  2. (英) Understanding of the social meaning of each student's research

    (日) 学生たち自身の研究の社会的意味の理解

計画 必須
  1. (英) Introduction: A brief history of the science and technology studies since 1930s

    (日) 序論:1930年代以降の科学技術論の発展略史

  2. (英) Philosophical understanding of science: (1) From Greek Classics to German Classical Philosophy

    (日) 科学の哲学的分析:(1)西欧古典学からドイツ古典哲学まで

  3. (英) Philosophical understanding of science: (2) Rise of the philosophy of science the early twentieth century

    (日) 科学の哲学的分析:(2)20世紀の科学哲学の発展

  4. (英) Historical investigation of science and technology : (1) Emergence of the modern Western science

    (日) 科学技術の歴史的研究:(1)西欧近代科学の形成

  5. (英) Historical investigation of science and technology : (2) From the Power Revolution of the Medieval West to the modern the Industrial Revolution

    (日) 科学技術の歴史的研究:(2)中世動力革命と近代産業革命

  6. (英) Sociology of science and technology: (1) Normative structure and Paradigm

    (日) 科学技術の社会学:(1)科学の規範的構造とパラダイム論

  7. (英) Sociology of science and technology: (2) Social constructivism and Laboratory life analysis

    (日) 科学技術の社会学:(2)社会的構成主義とラボラトリー・ライフ分析

  8. (英) Economics and science and technology : (1) Market and planning economies

    (日) 科学技術と経済:(1)市場と計画

  9. (英) Economics and science and technology : (2) Innovation and economic policy

    (日) 科学技術と経済:(2)イノベーションと経済政策

  10. (英) The 1950s model of science and technology policy in the Cold War

    (日) 冷戦下の科学技術政策の1950年モデル

  11. (英) Knowledge industrial society since 1970s: (1) Environmental problem and energy problem

    (日) 1970年代以降の知識産業社会における課題:(1)環境問題とエネルギー問題

  12. (英) Knowledge industrial society since 1970s: (2) Computer science and Information society

    (日) 1970年代以降の知識産業社会における課題:(2)コンピュータと情報化社会

  13. (英) Policy issues in the transform of industrial structure and role of university

    (日) 産業構造の転換にともなう政策的課題と大学の役割

  14. (英) Science and technology in the global economy since 1990s

    (日) 1990年代以降のグローバル経済における科学技術と社会経済の変貌

  15. (英) Concluding remark: Science, technology and society in the future

    (日) 結論的注意:科学技術と社会の未来

評価 必須
再評価 必須
対象学生 任意
教科書 必須
参考資料 推奨
URL 任意
連絡先 推奨
  1. 河村 保彦([徳島大学])
    オフィスアワー 任意
科目コード 推奨
備考 任意