著作: [三好 康夫]/[大家 隆弘]/[上田 哲史]/[廣友 雅徳]/[矢野 米雄]/[川上 博]/EDBを利用した学習経路探索を支援するeシラバスシステムの構築/[大学教育研究ジャーナル]
ヘルプを読む
「著作」(著作(著書,論文,レター,国際会議など))は,研究業績にかかる著作(著書,論文,レター,国際会議など)を登録するテーブルです. (この情報が属するテーブルの詳細な定義を見る)
- 項目名の部分にマウスカーソルを置いて少し待つと,項目の簡単な説明がツールチップ表示されます.
種別 | 必須 | 学術論文(審査論文) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
言語 | 必須 | 日本語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
招待 | 推奨 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
審査 | 推奨 | Peer Review | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
カテゴリ | 推奨 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
共著種別 | 推奨 | 学内共著(徳島大学内研究者との共同研究 (学外研究者を含まない)) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
学究種別 | 推奨 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
組織 | 推奨 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 | 必須 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
題名 | 必須 |
(英) Construction of e-Syllabus Supporting the Discovery of Learning Path by Using EDB (日) EDBを利用した学習経路探索を支援するeシラバスシステムの構築 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
副題 | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
要約 | 任意 |
(英) In Tokushima University, the syllabus has been published and opened on the web using an Educator and Researcher Information Database (EDB). We are now developing an e-Syllabus system that represents graphically and dynamically the relationships between lectures. This development represents one of the improvements of infrastructure for education and learning. In order to construct the e-Syllabus, three new columns have been added to each lecture of the syllabus: keywords, preceding lectures and relational lectures. XML is used as a storage format for EDB; it allows us to represent the structured data within on a text file that can be stored on a CD-ROM. Thus, without accessing the web, it is possible to represent graphically and discover the relations between the lectures. This representation of the syllabus supports the students in the discovery of learning-paths and the definition of learning plan. Thus, the e-Syllabus system improves the convenience of using the syllabus. (日) 徳島大学では,教育・研究者情報データベース(EDB)が稼働しており,シラバスの作成やWeb閲覧に利用してきた.現在,教育と学習の基盤(教学インフラ)開発の1つとして,授業科目間の関連性を動的にグラフ表示するeシラバスシステムの構築を行っている.eシラバスの構築にあたり,各授業科目のシラバスに,キーワード,先行科目,関連科目の3つの項目を新たに設けた.EDBのデータ保存形式であるXMLは汎用性が高く,1つのテキストファイルで構造化データを表現できるため,配布されるCD-ROMにそのまま格納することで,Webを介さずに科目間の関連性をグラフ表示可能である.eシラバスの実現により,ネットワークを介して学習計画や学習経路探索が支援され,シラバスの使い勝手が向上する. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | 推奨 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
発行所 | 推奨 | 徳島大学 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
誌名 | 必須 |
大学教育研究ジャーナル([徳島大学])
(pISSN: 1881-1256)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
巻 | 必須 | --- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
号 | 必須 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
頁 | 必須 | 1 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
都市 | 任意 | 徳島(Tokushima/[日本国]) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
年月日 | 必須 | 2006年 3月 末日 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
URL | 任意 | http://www.cue.tokushima-u.ac.jp/FD/journal2006miyoshi.pdf | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOI | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PMID | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CRID | 任意 | 1050564287417193344 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NAID | 40015824350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WOS | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Scopus | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
機関リポジトリ | 82383 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
評価値 | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
被引用数 | 任意 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
指導教員 | 推奨 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
備考 | 任意 |